آثار بازی های رایانه ای بر بعد تربیتی کودک

آثار بازی های رایانه ای بر بعد تربیتی کودک

مضرات بازی های رایانه ای

آثار باز های رایانه ای بر بعد جسمی و روحی را در مطالب قبل بیان کردیم. حال به سراغ آثار مخرب آن بر فضای تربیتی می رویم:

1. پوشش و آرایش

در بازی های رایانه ای به دو شیوه اصلی بر نوع پوشش و آرایش تاثیر گذاشته می شود:

الف) شیوه مستقیم: موضوع برخی از بازی های رایانه ای پوشش و آرایش است؛ یعنی کاربر باید پوشش و آرایش یک شخصیت را از میان گزینه هایی که در مقابل اوست، انتخاب کند. این بازی ها به جهت حجم کم و عدم نیاز به مهارت خاص، در فضای مجازی به وفور یافت می شود.

ب) شیوه غیرمستقیم: در بسیاری از بازی ها، کاربرد در نوع پوشش و آرایش شخصیت ها دخالتی ندارد. اما پوشش و آرایش شخصیت ها فاصله زیادی با فرهنگ ملی و مذهبی ما دارد. کاربر پس از مدتی که با فضای این بازی ها انس می گیرد از فرهنگ ملی و مذهبی خود در حوزه پوشش و آرایش فاصله می گیرد.

2. ترویج تفریح نادرست

تفریح از سه زاویه در بازی های رایانه ای دچار انحراف می شود:

اول آن که بازی رایانه ای به جهت روحیه دیکتاتوری اش دوست دارد تنها همدم کاربر باشد. از همین روست که بسیاری از کاربران بازی های رایانه ای، تفریحی بهتر و بزرگتر از بازی رایانه ای نمی شناسند.

دوم آنکه بسیاری از تفریحاتی که در بازی های رایانه ای به نمایش در می آید، با فرهنگ ملی و دینی ما شباهتی ندارد.

درباره زاویه سوم هم باید گفت در دنیای برخی از بازی های رایانه ای، تفریح یک اصل است که بر تمام زندگی حاکم است. کاربر در این دنیا برای لذت بردن از زندگی، نیاز به کار خاص و یا تلاش ویژه ای ندارد. بخ راحتی زندگی می کند، هیچ سختی ای در مسیر زندگی اش نیست و به هر لذتی که دلش می خواهد می رسد.

3. طرح نابجای مسائل جنسی

در این مسئله تریدی نیست که از نگاه متولیان تمدن غربی، هیچ چیزی نمی تواند مانع رشد اقتصادی شود. در تمدن غربی، این یک اصل است: هرچی پول بیشتر، بهتر.

استفاده از غریزه جنسی یک تفکر بنیادین برای جذب مشتری است. برای فروش یک شامپو تا فروش یک اتومبیل باید از جذابیت های جنسی زن استفاده کرد تا نگاه مشتری را به کالا جذب کرد. بازی های رایانه ای هم از این قاعده مستثنا نیست.

4. الویت بخشی به آموزش رقص

حرام یا حلال بودن رقص، حرغی است و تبدیل کردن رقص به یکی از دغدغه های کودک به ویژه دختر، حرفی دیگر است.

5. فرهنگ برهنگی

بسیاری از شخصیت های زن در بازی های رایانه ای، نیمه عریان هستند. وقتی کودک، چه پسر و په دختر، به صورت مداوم با این تصاویر رو به رو میشود. لزوم پوشش برای او، امری غیرقابل قبول و نیمه عریان بودن هم یک اصل می شود.

6. ضعف روحیه علمی

در میان بچه های رایانه ای، به طور محسوس، حوصله خواندن کتاب پایین است. به طور طبیعی وقتی علاقه به کتاب و مطالعه و مباحث علمی کم می شود، از حوصله فرزندان برای درس خواندن هم کاسته می شود. این افراد هنگامی که پای کتاب و دفتر می نشینند، خیلی زود خسته می شوند. به همین دلیل هم آرام آرام در درس های خویش دچار مشکل می شوند.

7. خشونت

در بازی های خشن، کودک در صورتی می تواند به مراحل بالاتر صعود کند که افراد بیشتری را بکشد. لذتی که کودک از کشتن دشمنان مجازی خود می برد، آرام آرام می تواند به قساوت او منتهی شود.

8. گرفتن فرصت تفکر به وسیله سرعت

یکی ار دلایل تاثیرگذاری بازی های رایانه ای در تربیت و باورهای کودکان، سرعتی است که بر فضای این بازی ها حاکم است. طرحان این بازی ها مفاهیمی را که می خواهند به ذهن و روح کودک منتقل کنند، به شیوه ای هنرمندانه د مراحل مختلف بازی جاسازی می کنند. سرعت زیاد بازی اجازه نمی دهد این مفاهیم مورد ارزیابی قرار بگیرد. بنابراین کودک بدون تحلیل این مفاهیم را در ذهن خود نگه می دارد و بعد از مدتی تبدیل به باور می شود.

9. از میان رفتن خلاقیت

خلاقیت، توانمندی هوشی یک فرد برای پیدا کردن راه های جدید از میان راه هایی است که در مقایبل همه قرار دارد. لازمه بهره مندی از خلاقیت تنها بهره هوشی بالا نیست. بازی های رایانه ای اجازه تفکر و تامل را از انسان می گیرد. در این بازی ها باید در همان راستایی که طراح بازی تعیین کرده، خیلی زود تصمیم بگیرید و عمل کنید.

10. مصرف گرایی

در زندگی های رایانه ای، همه چیز فراهم است. هرچیزی که دل کاربر بخواهد، هست و اگر نباشد می تواند تهییه کند. در این بازی ها صرف خریدن و جمع آوری مال بیشتر برای کاربر امتیاز به ارمغان می آورد.

11. دوری از فرهنگ کار و تلاش

فرهنگ کار در فضای بازی های رایانه ای به شدت آسیب دیده است. شما در بسیاری از این بازی ها، مفهومی به نام کار مشاهده نمی کنید.

برای دیدن فروشگاه یکتا پلاس کلیک کنید.

برای دیدن کانال یکتا پلاس کلیک کنید.

برچسب ها:بازیبچه

علیرضا سمیعی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز ایجاد می شود.