از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن کودک

توصیه های مفید و کاربردی جهت از شیر گرفتن کودک:

از شیر گرفتن کودک
1. صبر و حوصله:

در ابتدا باید بدانید که از شیر گرفتن کودک  نیازمند گذاشتن وقت و صبرداشتن است. کودک از زمانی که پا به دنیا گذاشته، در آغوش مادر قرار گرفته و شیر او را خورده است. طبیعی است که به راحتی نمی‌تواند از آن دل بکند.

پس بهتر است یک بازه زمانی چند هفته‌ای را برای ترک شیر، برای او در نظر بگیرید. در این دوران باید برنامه‌های ویژه‌ای تدارک ببینید زیرا بچه‌ها معمولاً پرخاشگر می‌شوند. آرامش خود را حفظ و سعی کنید رفتاری آگاهانه در برابر آن‌ها داشته باشید.

2. از نظر روانی و جسمی آماده باشید:

آیا می خواهید کودک را از شیر بگیرید یا صرفا این مساله مطرح است که مردم چه می گویند؟ از خودتان بپرسید که «آیا واقعا زمان از شیر گرفتن رسیده است؟». جواب مثبت قطعی را به خودتان بدهید پیش از آنکه مجبور شوید به چشم های ملتمس و خیس جگر گوشه تان خیره شوید. بسته به نوع شخصیت خود شما و کودکتان و اینکه چه اندازه برنامه تان تدریجی است می تواند گفت که ساعت ها و روزهای سختی پیش رو خواهید داشت.

3. بهترین زمان از شیر گرفتن کودک زماني است كه مادر فرصت بيشتري براي بيرون بردن و سرگرم كردن فرزندش دارد. زيرا محدوديت هاي محيط بيرون ، مانعي براي شير خوردن كودك محسوب مي شود و سرگرم بودن او ، اشتياق به شير خوردن را كم مي كند.

4. کودک را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با لیوان عادت دهید، پيش از آن كه كودك را از شير بگيريد. اين موضوع باعث مي‌شود كه براي ترك کردن  شير مادر مجبور به تحمل سختي‌هاي غذا خوردن با قاشق و چنگال نشود. براي او سرويس غذاخوري جداگانه‌اي، با طرح‌هاي كودكانه و رنگ‌هاي شاد و تند بخريد. به جاي ليوان‌هاي شيشه‌اي كه براي بچه‌ها خطرناك است، مي‌توانيد از قمقمه‌هاي رنگي پلاستيكي استفاده كنيد.

5. از شیرگیری باید زمانی انجام شود که کودک، بیمار نباشد؛

به خصوص بیماری های گوارشی و ازجمله ‏سوءهضم یا اسهال نداشته باشد تا در هضم و جذب غذا دچار مشکل نشود.‏

6. زماني را براي قطع شيردهي انتخاب كنيد كه حوادث تنشزاي ديگري براي كودك در شرف وقوع نباشد. براي نمونه تولد نوزادی جدید در خانواده قطع كردن شير  قبل از زمان بازگشت مادر به محل كار ، تعویض خانه، رفتن به مسافرت و رفتن به مهد کودک يا همزماني آن با آموزش كنترل ادرار نباشد.

7. از مدتی قبل از ازشیرگرفتن، باید به تدریج میزان غذای کمکی را افزایش دهید تا اشتهای کودک به شیر کمتر شود.

8. استفاده از لبنیات:

قبل از اینکه کودک را از شیر بگیرید او را به سمت استفاده از لبنیات به روش صحیح سوق دهید.

9. به تدریج که شیر بچه را کم می‌کنید:

میزان آب، مایعات، آبمیوه و حتی شیر پاستوریزه‌ای را که به او می‌دهید بیشتر کنید. اینها گزینه‌های خوبی هستند که با ذائقه کودک نیز جور درمی‌آید.

10. به تدریج فاصله زمانی شیر دادن‌ها را بیشتر کنید صبح‌ها وقتی کودک از خواب بیدار شد به او شیر دهید و نوبت بعدی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازید. در این حالت خود به خود، تعدادی از دفعات شیردهی حذف می‌شود. البته باید این زمان را با خوراکی‌های مقوی و میوه‌ها پُر کنید. اگر گرسنه بماند حتماً باز هم به سراغ شما می‌آید.

11. غذاهایی مانند سوپ های رقیق،گوشت های سهل الهضم، شیربرنج، هلیم و هریسه و فرنی … برای دوران ازشیرگیری مناسبند.

12. تنقلات ممنوع:

وقتی می‌خواهید شیر بچه را قطع کنید، اگر از شما شیر خواست به او بستنی، شیرهای طعم‌دار میوه‌ای، شیر کاکائوی رقیق یا حتی کیک و بیسکویت بدهید تا سیر شود و شیر مادرش را فراموش کند. تاکید می‌شود به‌هیچ‌وجه به او چیپس و پفک و تنقلات غیرمفید ندهید.

از شیر گرفتن کودک

13. غذای کودک رو به شکل جذاب و مورد توجه ش دربیارید تا میل بیشتری به خوردنش پیدا کنه.

14. شیرخوردن و تماس با سینه مادر

شیرخوردن و تماس با سینه مادر، علاوه بر تمام مزایا، یک روش مهم انتقال حرارت و عاطفه مادر به فرزند است. با قطع شیردهی یکی از مهم ترین نکات، توجه به جبران این نقیصه با افزایش محبت و توجّه به فرزند است. رفتار بسياري از كودكان در هنگام جدا شدن از شير، مشابه يك فرد داغدار در فراق يار عزيز خود است؛ لذا در اين دوره بيشترين محبّت را به او داشته؛ با روش هاي مختلف وي را سرگرم كنيد تا كم كم اين داغ را فراموش كند.

15. او را زمان بیشتری خارج از خانه نگه دارید تا در عادت‌های او تغییر ایجاد شود. کودک را بیشتر به خانه پدر و مادربزرگش یا به پارک ببرید. بچه‌ها در این سنین به راحتی با جایگزین‌ها کنار می‌آیند پس سعی کنید روش‌ها و کارهای مناسبی را برایش در نظر بگیرید.

16. بازی کردن با کودک و سرگرمی های مناسب، برای این دوران بسیار ضروری هستند.

اگر با انجام این مراحل کودک باز هم تمایل زیادی به شیرخوردن داشت، می توانید موضع شيردهي را با داروي تلخ گياهي نظير صبرزرد، كلپوره  مخصوصا صبر زرد تغییر دهید. برای این کار مقدار كمي صبر زرد را در مقدار اندكي آب حل كرده روي سينه بماليد. چون صبرزرد رنگش سیاهه باعث میشه کودک دیگه تمایلی به شیرخوردن نداشته باشه. البته باید توجه داشت که  صبرزرد جزو داروهاي مسهل است و در صورت مصرف زياد ممكن است كودك را دچار اسهال كند. مصرف بيش از اندازه كلپوره نيز به ويژه براي كودكان حالت مسموم كننده دارد.(البته اگر  مراحل بالا به خوبی و درستی انجام شود دیگر نوبت به این مرحله نمی رسد)

برای خرید پدشیردهی چیدامه کلیک کنید.

برای دیدن کانال یکتا پلاس کلیک کنید.

برچسب ها:ازشیرگرفتن

علیرضا سمیعی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز ایجاد می شود.