عادت های بد در کودکان چیست؟و چگونه این عادات را ترک دهیم؟

عادت های بد در کودکان چیست؟و چگونه این عادات را ترک دهیم؟

 

 

 

 

چگونه عادت های بد در کودکم را ترک دهم؟ این سوالی است که برای پیدا کردن جواب آن حتما باید این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله یکتاپلاس به بررسی لیست عادت های بد کودکان، روش هایی برای ترک عادت های بد در کودکان می پردازد و شما را در این مسیر یاری میکند.

لیست عادت های بد کودکان

بدیهی است که تکرار رفتارهای بد در کودکان بازخوردهای های جالبی نداشته باشد و از سمت جامعه نیز پذیرفته نشود. کودکان به انجام برخی از عادت ها آگاهی دارند و نسبت به برخی نیز آگاهی ندارند. با شناسایی عادات بد کودکان و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آنها میتوانید برخورد مناسبی داشته باشید و کودکان را در ترک عادات بد کمک کنید.

برخی از عادت‌های رایج شامل مکیدن انگشت ،ناخن جویدن ،تماشای بیش ازحدتلویزیون ،پرخوری ،دیرخوابیدن ،انگشت در بینی کردن است.

1.مکیدن انگشت:این عادت معمولاً به عنوان یک روش آرامش‌بخش برای کودکان است

علت مکیدن انگشت :

در بعضی مواقع کودک ناخواسته به این کار عادت کرده است و وقتی به تلویزیون تماشا میکند ناخواسته انجام میدهد بعضی مواقع بعلت استرس و اضطراب است.

جلوگیری و ترک عادت مکیدن انگشت:

جایگزین های مثبتی مانند نقاشی کردن، کاردستی درست کردن و… را جایگزین کنید تا کودک فراموش کند.

 

۲.**ناخن جویدن**: جویدن ناخن یکی از عاداتی است که نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز مشاهده میشود. عادت جویدن ناخن در صورتی که در کودکی اصلاح نشود، تا سالیان سال شما را همراهی خواهد کرد. بنابراین سعی کنید در کودکی جلوی این عادت را بگیرید

علت ناخن جویدن:

یکی از مهمترین و رایج ترین علت ناخن جویدن استرس و اضطراب است اما قطعی نیست.

جلوگیری و ترک عادت ناخن جویدن:

برای کمک به ترک این عادت، می‌توانید به کودک خود مشغولیت‌های جدیدی بدهید، مانند بازی‌های دستی ,خمیربازی یا هنر و صنایع دستی و… هر کاری که  دست کودک را سرگرم کند.

3. **تماشای بیش از حد تلویزیون** : در بسیاری از موارد نیز خودتان به کودک این این پیشنهاد میکنید تا چند ساعتی را به کارهایتان برسید، این امر عادی است، اما باید روش های درست آن را بدانید تا به مرور استفاده از تماشای بیش از حد به یک عادت بد تبدیل نشود.

✨همانطور که میدانید 90٪ مغز کودک تا 5 سالگی رشد میکند، بنابراین تا پنج سالگی کودک باید محیط اطراف خود را کشف کند.

@برای خرید محصولات چیدامه اینجا کلیک کنید.@

جلوگیری و ترک عادت بیش از حد تلویزیون:

برای کاهش زمان تماشای تلویزیون، می‌توانید زمان مشخصی برای تماشای برنامه‌ها تعیین کنید و به جای آن فعالیت‌های دیگری مانند ورزش یا خواندن کتاب را تشویق کنید.

4.**پرخوری**: پرخوری در کودکان به علت های مختلفی ممکن است رخ دهد مانند عادت بد غذایی احساسات منفی و مانند استرس و اضطراب یا محیط اجتماعی اگر کودک در محیطی که غذای ناسالم و پر کالری باشد کودک پر خور میشود.

جلوگیری و ترک عادت پرخوری :

برای کمک به کودک در داشتن عادات غذایی سالم، می‌توانید با هم غذاهای سالم تهیه کنید و به او آموزش دهید که چگونه انتخاب‌های بهتری داشته باشد. همچنین، می‌توانید وعده‌های غذایی را در زمان‌های مشخصی تنظیم کنید.

5.** دیر خوابیدن**: کودک ممکن است بعلت تحریکات محیطی مانند نور یا صدای زیاد دیر بخوابد یا بعلت خوردن نوشیدنی های کافئین دار یا عادت های نادرست قبل خواب مانند تماشای تلویزیون یا بازی های ویدئویی و… ممکن است دیر بخوابد.

جلوگیری وترک عادت دیرخوابیدن:

برای کمک به کودک در داشتن خواب منظم، می‌توانید یک روال خواب ثابت ایجاد کنید و از او بخواهید قبل از خواب فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند خواندن کتاب و… انجام دهد.

6.**انگشت در بینی کردن**:
عادت بد انگشت کردن بینی در بسیاری از کودکان رایج است. تداوم این عادت علاوه بر اینکه سبب طرد شدن کودک از اجتماع میشود، ممکن است باعث ورود میکروب و ویروس به بینی شود. همچنین در بسیاری از موارد به خونریزی منجر میشود.

علت انگشت در بینی کردن:

میتواند بی حوصلگی کودک یا جمع شدن ترشحات در بینی باشد.

جلوگیری و ترک عادت انگشت در بینی کردن کودک:

میتوانید با بازی کردن ،خمیربازی ،کاردستی و..کودک را مشغول کنید . تشویق به استفاده از دستمال کاغذی ،هر وقت کودک را دیدید از او بخواهید دستش را بشویید این کار به دلیل سخت شدن برای کودک ممکن است جلوی این امر را بگیرد.

 

✨😊کلام آخر یکتاپلاس

ترک عادات کودکان امر سختی است، اما غیر ممکن نیست. سعی کنید در کنار توضیح دادن از روش های خلاقانه، جایگزین و جذاب استفاده کنید. از تحسین کردن کودک زمان ترک عادت غافل نشوید.
والدین با صبر و محبت به این عادت‌ها رسیدگی کنید و به کودکان کمک کنید تا عادت‌های سالم‌تری را جایگزین کنند.😊

برای دیدن محصولات یکتا پلاس اینجا کلیک کنید.

برای خریدن محصولات یکتاپلاس اینجا کلیک کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز ایجاد می شود.