IRT, تومان
  • IRR, ﷼
FOX v.1.4.2.2
راهکار موثربرای برخورد با کودک لجباز

راهکار موثربرای برخورد با کودک لجباز

 

رفتار کودک لجباز معمولاً در سنین مختلفی از کودکی و بیشتر در سن دو تا پنج سالگی است دیده می‌شود و می‌تواند ناشی از تلاش کودک برای ابراز استقلال و کنترل بر محیطش باشد. روشی که شما در برخورد با کودک لجباز خود در پیش می‌گیرید، تفاوت‌های روشنی در شخصیت آتی او ایجاد خواهد کرد. برخورد درست با لجبازی در کودکان نوپا و نوجوانان سخت‌ترین مرحله فرزند‌پروری شناخته می‌شود.

مهم است که والدین و مراقبان با صبر و محبت با این رفتارها برخورد کنند. ایجاد یک محیط امن و حمایتگر می‌تواند به کاهش لجبازی کمک کند. همچنین، تشویق به ارتباط و گفت‌وگو درباره احساسات و نیازها می‌تواند مفید باشد.

🥰🥰محصولات کودک یکتاپلاس🥰🥰

 

ویژگی های کودک لجباز:

1. مقاومت در برابر درخواست‌ها: وقتی از آن‌ها خواسته می‌شود کاری انجام دهند، ممکن است به شدت مقاومت کنند و از انجام آن خودداری کنند.

2. اصرار بر خواسته‌های خود: این کودکان معمولاً بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند و ممکن است به راحتی قانع نشوند.

3. احساسات قوی: آن‌ها ممکن است احساسات قوی‌تری نسبت به دیگران داشته باشند و در مواقعی که خواسته‌هایشان برآورده نمی‌شود، به شدت ناراحت شوند.

4. خلاقیت و استقلال: این کودکان معمولاً خلاق و مستقل هستند و دوست دارند خودشان تصمیم بگیرند.

5. توجه به جزئیات: ممکن است به جزئیات توجه بیشتری داشته باشند و در برخی موارد، به نظر می‌رسد که بیشتر از دیگران به مسائل دقت می‌کنند.

چگونه کودک لجباز را اداره کنیم؟

لجبازی در هر سنی از نوزادان، کودکان نوپا تا نوجوان و حتی بزرگسالان دیده می‌شود. به عنوان والدین باید روش‌هایی را برای مدیریت این رفتار در فرزند خود بیابید که بدون وارد کردن استرس به آن‌ها یا خودتان، آن‌ها را محدود کنید. در اینجا به چند روش کاربردی اشاره می‌کنیم:

1- از پرت کردن حواس استفاده کنید: در تمام مواقعی که لجبازی پیش می‌آید، حواس کودک را با صحبت کردن و چیزهای هیجان‌انگیز پرت کنید. یا اگر انجام کارهای روزانه، همیشه دردناک و پر از جنجال است، می‌توانید آن را به بازی تبدیل کنید!

2- بحث نکنید: کودکان لجباز همیشه آماده هستند که وارد بحث شوند و آن را ادامه دهند. پس این فرصت را در اختیار آن‌ها نگذارید. در عوض، برای آنچه کودک می‌گوید، گوشی شنوا باشید و به جای مجادله وارد گفتگو شوید.

3- ارتباط برقرار کنید: فرزند خود را مجبور نکنید کاری که دوست ندارد، انجام دهد. این فقط باعث سرکشی بیشتر خواهد شد.

4- خود را به جای کودک بگذارید: از دیدگاه کودک به مسئله نگاه کرده و سعی کنید دلیل رفتار او را درک کنید.

5- آرامش را در خانه حفظ کنید: مطمئن شوید خانه شما جایی است که احساس امنیت، آرامش و خوشبختی به کودک می‌دهد.

6- مهارت‌های مذاکره را در خود تقویت کنید: هنگامی که از کودک لجباز چیزی خواسته می‌شود، به جای آنکه روی قوانین پافشاری کنید، سعی کنید وارد مذاکره شوید.

7- رفتارهای مثبت را تشویق کنید: نگرش مثبتی داشته باشید و سعی کنید منصفانه رفتار کنید. اگر زیاد از کلمات «نه»، «نمی‌توانی» و یا «اجازه نداری» استفاده نکنید، کودک نیز احتمالاً همین کار را خواهد کرد. به جای آنکه لجبازی کودک را خصوصیتی منفی ببینید، سعی کنید با پرسیدن سوالاتی که پاسخ «بله» یا «خیر» دارند با کودک وارد بازی شوید و به نحوی سوالات را انتخاب کنید که پاسخ اکثر آن‌ها «بله» باشد. به این ترتیب کودک احساس می‌کند شنیده می‌شود و مورد احترام است.

8- برنامه منظم داشته باشید:پیگیری منظم برنامه‌های روزانه و هفتگی می‌تواند به بهود رفتار و عملکرد کودک کمک کنید.

❤️❤️محصولات چیدامه ❤️❤️

راه حل این لجبازی کودک چیست؟

«نظم موثر»، بهترین راه پیشگیری و همکاری با یک کودک لجباز است

– قانون اول

در رفتار با کودک باید ثابت قدم بود. یعنی اینکه شما و همسرتان باید از قبل، در مورد اینکه فرزندتان مجاز به انجام چه کارهایی است و چه کارهایی را نباید انجام دهد، هماهنگ باشید. و نیز باید بدانید، در صورتی که فرزندتان از حد خود تجاوز کرد چگونه با او برخورد کنید که در این مورد نیز نیاز به هماهنگی قبلی دارد. وقتی کودک کار خطایی انجام می دهد نباید یکی از شما کودک را دعوا کند و دیگری از او حمایت کند. همچنین نباید در مورد یک عمل کودک یک روز بی توجه باشید ولی روز دیگر بخاطر همان کار او را دعوا کنید. نتیجه آنکه روش شما باید مداوم ، مشابه، و هماهنگ باشد.

– قانون دوم:

وقتی کودکی لجبازی می کند، آرام اما محکم و ثابت قدم باشید. اگر این دو قانون را درست اجرا کنید، حد و حدود خود را درک می کند. مثلا بهتر است که برنامه غذا، ساعت خواب و دیگر مسائلی که برای شما اهمیت دارد از قبل مشخص شود تا کودک بداند که شما چه توقعی از او دارید. البته همانگونه که بچه ها موظف هستند که بدون سوال، برنامه مورد نظر شما را اجرا کنند، شما نیز باید وقتی برای کارهای مورد علاقه کودک در نظر بگیرید.

جمع‌بندی یکتا پلاس درباره کودک لجباز:

با وجود تمام نکاتی که گفته شد، پرورش کودکان لجباز کار ساده‌ای نیست و هر روز با یک چالش جدید روبه‌رو خواهید بود و هرچیز کوچکی مثل ساعت خواب یا انجام تکالیف می‌تواند تبدیل به یک مبارزه فرساینده شود. تلاش کنید اطلاعات خود را به روز نگه‌ دارید و تا جایی که ممکن است همه چیز را تبدیل به بازی کنید.

 

😍😍برای دیدن محصولات  کودک یکتا پلاس اینجا کلیک کنید. 😍😍

❤️❤️برای دیدن محصولات  بانوان اینجا کلیک کنید. ❤️❤️

 

 

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز ایجاد می شود.